Åbent brev til Nyborg Byråd - uklare processer styrer Nyborgs udvikling!

14. april 2021 10:47 , af Pia Nielsen

Sjældent har det været mere beskæmmende at læse Nyborgs politikeres udtalelser i fyens.dk omkring færdiggørelsen af Nyborg Marina - uklare processer der styrer Nyborgs udvikling.

Uden at involvere klubberne yderligere skal vi i avisen læse noget, der har så store negative konsekvenser for både vores klub samt de øvrige vandsportsklubber, skoler og uddannelsesinstitutioner.

At læse at projektet lægges på is - skam jer kære politikere for manglende reel involvering af interessenterne. Vi er idag en forening med 150 medlemmer, der fortsat lever i skurvogn og en containerby på uvist tid i en Marina, hvor vi af byrådet med helhedsplanen for Nyborg Marina er lovet nye klubfaciliteter på lige fod med de øvrige klubber.

Ud over klubbens medlemmer og de manglende klubfaciliteter holder I kære politikere også tilflyttere for nar, så sent som i denne uge har jeg talt med tilflyttere, der selvfølgelig har orienteret sig om hvad der sker i Nyborg kommune og hvilke forventninger de kan have til foreningslivet i Nyborg Marina, ikke mindst til planerne om det nye multibassin.

Bassinet skal sikre rent vand til at dyrke sport i, det er ikke et varmtvandsbassin i traditionelt forstand, men der skal bruges kølevand fra Fortum/havvand, der er 5-8 grader varmere end den omkring liggende havtemperatur, hvilket sikre en længere sæson til vandsport og motion.

Primære interessenter/brugere

Klub/skole

Voksne medlemmer

Nyborg Svømmeklub

76 voksne, 83 teens, 617 børn (6-12 år)

Sejlforeningen

4807 (2016)

Marineforeningen

290

I dag er der ikke rent vand i Nyborg Marina, der aflastes fortyndet spildevand til havnebassinet hver gang at det regner, i de perioder fraråder embedslægen kontakt med vandet under aflastningen og 72 timer efter at aflastningen er stoppet.

Det er en stor del af idrætslivet som rammes, et idrætsliv som byrådet er stolt af - eller var?

Marinaens gæstesejlere ville blive forkælet med sauna og bademuligheder med en færdiggørelsen af faciliteterne.

Vi er dybt skuffede over den ualmindelige dårlige dialog klubben bliver mødt med.

Gang på gang er vi lovet en god og involverende proces, men det er og har desværre bare været tomme ord.

Anbefalingen herfra – det kan I gøre bedre, vi forventer at politikerne lever op til deres ansvar og det de har lovet borgerne og som er blevet planlagt de sidste mange år.

Vi venter spændt på at se hvordan demokratiet og gennemsigtigheden i Nyborg Kommune fungerer – kan vi stole på planlægningen i fremtiden?

På vegne af bestyrelsen

Pia Nielsen, formand